Alla lavalampor

  • Kan jag köpa reservdelar till min lavalampa från Mathmos?

    Ja. Mathmos lavalampor är designade för att hålla och minska avfall där det är möjligt. Du hittar reservdelar till lavalamporna, som glödlamporbaserflaskor och andra små tillbehör här.

  • Vad är skillnaden i kvalitet mellan en Mathmos-lampa och andra lavalampor?

    Mathmos har tillverkat lavalampor av hög kvalitet i Storbritannien sedan 1963 och tillhandahåller ett omfattande sortiment av reservdelar. Vår unika lavaformula ger ett bättre lavaflöde, längre livslängd, klarare vätskor och starkare färger. Vi arbetar enligt de allra strängaste säkerhetsstandarderna och bygger kvalitetsprodukter, och granskas av flera oberoende organ.

  • Varför ser jag en metallfjäder/-tråd som flyter runt i min lavalampa?

    Metallfjädern är en viktig komponent i lavalampan. Den bör finnas i botten av flaskan. Om den har flyttat på sig, ha lampan tänd i upp till sex timmar. Denna procedur kan behöva upprepas.

  • Ersättningsflaskan jag köpte passar inte min lampa. Kan jag byta den?

    Kontakta Mathmos kundservice här.

  • Varför har min lavalampa skapat märkliga stalagmitformationer?

    Det är så lavalampan fungerar. Dessa stalagmitformer är inledningen på uppvärmningsprocessen. Låt lampan vara tänd, så kommer dessa att smälta och förvandlas till rörliga lavaformationer.

  • Varför ser min lavalampsfärg annorlunda ut jämfört med på bilden?

    Mathmos lavalampsflaskor är tillverkade för hand, så det kan förekomma små färgvariationer. Färgernas utseende kan variera i olika ljusförhållanden. De bilder vi tar visar oftast produkterna i en ljusare omgivning. Läs mer om hur ljuset kan påverka lavalampor i vår blogg här.

  • Vad gör Mathmos åt att halogenlampor ska fasas ut?

    Oroa dig inte. Vissa halogenlampor som används som ljuskällor ska fasas ut. Mathmos använder godkända glödlampor för att skapa värme och ljus i lavalamporna. Vi har även alternativa sätt att driva våra ikoniska lampor, om vidare regelförändringar skulle ske i framtiden. Vi arbetar oförtrutet för att se till att våra lavalampor inte hamnar på soptippen och reservdelar kommer att finnas tillgängliga kontinuerligt.

  • Hur lång livslängd har en flaska eller en glödlampa från Mathmos?

    En flaska till en Mathmos-lampa fungerar i ungefär 2 000 timmar. Glödlampans livslängd kan variera beroende på användning, eftersom halogenlampor är väldigt ömtåliga. Ersättningslampor och -flaskor finns tillgängliga att köpa från vår webbsida här.

  • Hur länge kan jag låta min lampa vara påslagen?

    De flesta lavalampor kan användas i upp till 6 timmar åt gången, förutom våra stearinljusdrivna lampor (max 4 timmar) och den stora lavalampan Saturn (max 12 timmar).

  • Var finns Mathmos-märket på min lavalampa?

    Detta varierar beroende på modell. Mathmos logotyp finns antingen på basen, på toppen eller på etiketten på sladden. I de flesta fall är den inetsad i flaskan.

  • Varför har min lavalampa fläckar och bubblor i glaset?

    Mathmos lavalampsflaskor är tillverkade i en av Storbritanniens mest högkvalitativa automatiska flaskfabriker. Små bubblor i glaset är en normal del av tillverkningsprocessen och är inte ett fel.

  • Varför har min lavalampsflaska en stor bubbla längst upp som inte rör sig?

    Lavalampan är överhettad. Den kan ha varit tänd för länge (mer än 6 timmar). Den kan också vara felplacerad, kanske i närheten av ett element eller ett fönster. Stäng av lampan och låt den svalna. Ställ lampan på en lämplig plats, där det är mellan 20 och 24 grader.

  • Kan jag köpa lavalampor och reservdelar från Mathmos för leverans till USA eller Kanada?

    Inte för tillfället, men registrera dig för vår e-postlista för USA för att hålla dig uppdaterad om när du kan handla hos oss här.

  • Varför är min lavalampsflaska grumlig?

    Lavalampor kan bli grumliga av två anledningar: antingen har de skakats eller flyttats medan de är varma, eller så har flaskan nått slutet av sin livstid (efter ungefär 2 000 timmar). Detta går ofta inte att åtgärda. Tänd lampan några gånger och se om det hjälper. Om flaskan inte blir klarare kan du köpa en ersättningsflaska till din lavalampa här.

  • Varför har vätskan i min flaska blivit transparent?

    Över tid bleknar färgen i lavalampan, särskilt om den står i direkt solljus. Kontakta vårt serviceteam här om garantin på din lampa fortfarande gäller och du följt alla instruktioner.Du kan köpa en ny flaska här om garantin på din lavalampa har gått ut.

  • Erbjuder ni några färger utöver de som finns på er hemsida?

    Mathmos har erbjudit ett mycket stort antal färgsättningar under vår långa historia, men tyvärr kan vi inte ha alla dessa på lager. Välj från vårt aktuella sortiment. Vi har inte möjlighet att specialfylla flaskor löpande. Men registrera dig för att få vår e-postlista och följ oss i våra sociala kanaler, eftersom vi ibland erbjuder specialfyllningar i begränsad upplaga.

  • Kan jag köpa ny vätska till min lampa, eller erbjuder ni skräddarsydda påfyllningar av flaskor?

    Vi erbjuder inte påfyllningar av lavalampsflaskor. Lavalampsflaskor är förslutna och bör inte manipuleras, av säkerhetsskäl. Försök inte fylla på vätskan, eftersom garantin då upphör att gälla, och detta kan leda till att flaskan överfylls och trycket mot glaset ökar när vätskan expanderar. Vi säljer inte vätskorna separat, men du kan köpa en ny flaska som är fylld av oss från Mathmos hemsida här.

  • Varför ser jag luftbubblor i lavan?

    Små bubblor i lavan är normalt, särskilt när lampan är ny. Allteftersom du använder lampan kommer bubblorna att bli färre.

  • Varför är det vax på flaskans sida?

    Försök först att använda lavalampan några gånger och håll uppsikt över vaxet. Detta bör smälta in i resten av innehållet. Kontakta vårt serviceteam här om detta inte händer och du följt alla instruktioner.Du kan köpa en ny flaska här om garantin på din lavalampa har gått ut.

  • Varför ser jag ett främmande föremål i min nya lavalampa?

    Det ska inte finnas något i flaskan förutom lava, vätska och en metalltråd. Ibland kan du se mörkare fläckar i lavan när den flödar. Varje batch är tillverkad individuellt, så olika mängd färgpartiklar kan ibland ses i lavan. Dessa bleknar ofta med tiden och anses inte vara ett fel. Kontakta vår kundservice här om du ser något annat i flaskan.

  • Hur ska jag återvinna min lavalampa när den når slutet av sin livslängd? (Förutom Saturn)

    Varför inte köpa reservdelar? Du hittar reservdelar till de flesta lavalampsmodeller från Mathmos, från 1960-talet och fram till idag, på vår hemsida här. Om du måste återvinna enheten ska du ta med den till närmaste återvinningscentral där man kan återvinna elektroniskt avfall.

  • Har formulan i Mathmos lavalampor förändrats?

    Formulan har förbättrats sedan 1960-talet, vilket gör att våra lampor inte grumlas så lätt i värme eller fryser i kyla. Vi har emellertid inte förändrat formulan på många år.

  • Varför flödar lavan i min flaska dåligt, och varför blir det inga formationer?

    Kontrollera att glödlampan fungerar och har rätt wattal.Kontrollera att lampan inte står i drag, luftkonditionering eller i ett fönster. Prova att ställa lampan på en annan plats i rummet.Se till att temperaturen i rummet är minst 20 grader.Det tar längre tid för lampan att värma upp de första gångerna, ha lampan igång i 4-6 timmar varje gång.Om du har en äldre bas, kontrollera att rätt ljuskälla är monterad. Se avsnittet om glödlampor för att se alternativ.Kontrollera att det finns en metalltråd längst ner i flaskan.
  • Hur rengör jag min lavalampa?

    Flaskan bör rengöras med fönsterputs och en trasa. Basen och toppen är tillverkade av aluminium eller zink (beroende på modell), så använd rekommenderade produkter för dessa material. Om du är osäker kan du använda en mjuk trasa. Använd inte rengöringsprodukter med slipmedel, eftersom detta kan skada lampan permanent.

  • Det är fel på min lavalampa, vad kan jag göra?

    Läs först igenom dessa frågor och svar för att se om din fråga redan har besvarats. Annars erbjuder vi en garanti på ett år på alla våra produkter, upp till två år om den är köpt direkt från vår webbsida. Om din lampa faller inom garantiperioden kan du kontakta vårt kundserviceteam.Läs gärna våra råd om felaktiga produkter.

  • Kan jag köpa en ny topp till min lavalampsflaska?

    Lavalampsflaskor är förseglade enheter, så vi säljer inte toppen separat, men du kan köpa en ny flaska med innehåll här.

  • Min lavalampa föll i golvet och gick sönder, hur städar jag upp det?

    Torka upp och släng så mycket av vätskan och lavan du kan från golvet. Använd sedan rengöringsmetoder för att avlägsna färgat vatten och vax som rekommenderas för just din typ av golv.

  • Hur gammal är min lavalampa?

    Det har gjorts många små förändringar i tillverkningen av Mathmos lavalampor under vår långa produktionsperiod. Vi kan tyvärr inte datera lavalampor. För att inleda denna process kan du gå in på en specialistsida, som www.flowoflava.com.

  • Tillhandahåller ni extra lamphållare till min bas?

    På grund av säkerhetsrestriktioner kan vi inte tillhandahålla lamphållare separat. Färdigmonterade basenheter finns att köpa från vår reservdelsavdelning här.

Originalet från 1960-talet

Tillbaka ▲
  • Hur sätter jag i min halogenlampa?

    Halogenlampor är väldigt ömtåliga. Du hittar instruktioner för just din lampa här.

  • Hur lång tid bör det ta för min lavalampa att värma upp?

    De flesta lavalampor bör börja röra sig inom en timme till en och en halv timme efter att de tänts. Först bildas stalagmitformer innan lavan börjar flöda i rörliga formationer. Observera att nya flaskor kan ta längre tid att värma upp (upp till tre timmar), men uppvärmningstiden förväntas minska efter flera användningar.

  • Kan jag köpa glödlampor med bajonettfattning till min Astro-lampa från 1960-talet?

    Ja. Vi har låtit specialtillverka dessa för att säkerställa att våra 60-talslampor fortfarande går att använda, läs mer här.

  • Varför står min flaska inte rakt i basen?

    Mathmos flaskor levereras med en kant som går runt flaskans botten, för att säkerställa att den står rakt i basen. När flaskan placeras på basen bör den stå stadigt, även om det fortfarande går att röra flaskan från sida till sida, och ett litet mellanrum kan vara synligt. Det har förekommit många variationer i flask- och basstorlek över tid, så det kan hända att en ny flaska inte passar i en mycket äldre bas. Kontakta vårt kundserviceteam för att få råd om din flaska inte sitter säkert i basen.

  • Varför tänds inte min flaska?

    Kontrollera att glödlampan fungerar. Du kan köpa en ny glödlampa här. Du kan också kontrollera säkringen som finns i kontakten.

  • Varför är det ett litet mellanrum mellan basen och flaskan?

    Vissa flaskor har ett litet mellanrum mellan basen och flaskan, det är normalt.

Värmeljusdrivna lampor

Tillbaka ▲
  • Hur lång tid bör det ta för min värmeljusdrivna lavalampa att värma upp?

    Värmeljusdrivna lavalampor bör börja flöda inom 20 minuter efter att de tänts. Först bildas stalagmitformer innan lavan börjar flöda i rörliga formationer. Observera att nya flaskor kan ta längre tid att värma upp, uppvärmningstiden förväntas minska efter flera användningar.

  • Vilket slags värmeljus ska jag använda till min Fireflow/Pod?

    De större värmeljusen som är runt 15 mm höga fungerar bäst. Värmeljus skiljer sig åt i låghöjd, värme och veklängd. Om du har ett lägre värmeljus kan du göra det högre genom att placera ett mynt under det.

  • Fungerar lavalampor med värmeljus utomhus?

    Ja. Som med alla öppna lågor ska den placeras där det inte blåser eller drar.

  • Vilka extra säkerhetsåtgärder bör jag ta när jag använder en värmeljusdriven lavalampa?

    Läs först och främst instruktionerna noggrant. Följ alla regler som gäller för värmeljus i allmänhet.

    VARNING: Lämna aldrig lampan oövervakad, låt den inte vara tänd när du går och lägger dig, använd inte vatten för att släcka ljuset, låt inte skräp (som en del av en tändsticka) ligga kvar i ljuset, lägg inget lättantändligt i närheten, rör aldrig lampan när den är tänd, ställ den inte nära drag, ventilation, barn eller djur.

  • Varför står min flaska inte rakt i basen?

    När flaskan placeras på basen bör den stå stadigt, även om det fortfarande går att röra flaskan från sida till sida och ett litet mellanrum kan vara synligt.

Alla åldrar

Tillbaka ▲
  • Hur sätter jag i halogenlampan i min Neo?

    När produkten har svalnat helt, använd den medföljande insexnyckeln för att skruva ur och avlägsna skruven på flaskans rygg (förvara dessa på ett säkert ställe). Håll både i lampans flaska och arm försiktigt, lyft och avlägsna flaskan och armen från basen. Ta försiktigt av armen från flaskan. När du sätter i glödlampan se till att enbart använda rätt sort, angivet på etiketten på basen. Du sätter in den genom att försiktigt trycka in den i sockeln. Efter att ha bytt ut glödlampan följer du instruktionerna om att montera isär lampan, men baklänges, för att sätta ihop den igen.

  • Hur lång tid bör det ta för min lavalampa att värma upp?

    De flesta lavalampor bör börja röra sig inom en timme till en och en halv timme efter att de tänts. Först bildas stalagmitformer innan lavan börjar flöda i rörliga formationer. Observera att nya flaskor kan ta längre tid att värma upp (upp till tre timmar), men uppvärmningstiden förväntas minska efter flera användningar.

  • Är Mathmos lavalampor lämpliga för barn?

    De enda lavalampor som är lämpliga för barn är Mathmos Neo-lampor, som placeras på bord. Lavalampan Neo utvecklades med barn i åtanke. Så förutom att den är snygg är den även splittersäker, har fästpunkter, blir inte för het och är ihopskruvad som en säker enhet. Lampan har även godkänts i strikta säkerhetskontroller som krävs för att klassificeras som barnsäker, vilket ingen annan lavalampa i Storbritannien är. Vi rekommenderar att alla andra lavalampor placeras utom räckhåll för barn under 14 år.

  • Hur kommer det sig att Neo är certifierad för alla åldrar, till skillnad från andra lavalampor?

    Produkten måste uppfylla stränga krav för att få denna certifiering. Exempelvis får glödlampan inte gå att vidröra utan verktyg, lampan måste drivas av låg spänning (inte nätspänning), den måste vara mycket stabil, den måste ha splittersäker beläggning på glaset, flaskan måste sitta fast i basen och den får inte bli för varm.

  • Kan jag använda Neo-flaskor i min Telstar eller min Astro Baby?

    Nej. Neo har en unik formula som skiljer sig från den i andra flaskor. Den skulle överhettas om den användes i andra modeller. Flaskor till Astro Baby och Telstar skulle i sin tur flöda långsamt eller inte alls om de användes i Neo.

  • Neos flaska skiljer sig lite i utseende från de andra Mathmos-flaskorna, varför då?

    Flaskan har en splittersäker beläggning som hjälper till att hålla ihop glaset om den skulle falla i golvet och gå sönder. Om det skulle hända finns extraflaskor att köpa här.

  • Jag har tappat bort skruven som håller ihop min Neo-lampa. Vad ska jag göra?

    Ersättningsskruvar och insexnycklar kan köpas till Neo-lampan här.

  • Är det enkelt att byta flaskan i min Neo när det behövs?

    När produkten har svalnat helt, använd den medföljande insexnyckeln för att skruva ur och avlägsna skruven på flaskans rygg (förvara dessa på ett säkert ställe). Håll i lampans flaska och arm försiktigt, lyft och avlägsna flaskan och armen från basen. Ta försiktigt loss armen från flaskan. Gör processen i omvänd ordning för att installera en ny flaska. Ersättningsflaskor till Neo-lampan kan köpas här.

  • Varför tänds inte min Neo-lampa?

    Kontrollera att glödlampan fungerar. Du kan köpa en ny glödlampa här. Du kan också kontrollera att nätaggregatet inte är trasigt (från kontakt till lampa). Ersättningsnätaggregat kan köpas här.

  • Varför är det ett litet mellanrum mellan basen och flaskan?

    Vissa flaskor har ett litet mellanrum mellan basen och flaskan, det är normalt.

  • Jag har problem att montera ihop min Neo.

    Det är viktigt att installera toppen och armen på lampans rygg på flaskan innan du sätter fast dessa på basen. Läs under fliken ”Instruktioner” för detaljerade monteringsanvisningar på relevant produktsida.

  • Fogarna på Neos rygg ”blöder” lite, är detta normalt?

    Ja. Detta är normalt.

  • Skruven som håller ihop min Neo sticker ut en liten bit, är det normalt?

    Ja. De varierar lite i längd, så detta kan vara normalt.

  • Är det möjligt att koppla in min Neo Wall-lampa direkt i ett vägguttag utan det medföljande nätaggregatet?

    Neo Wall får under inga omständigheter kopplas in på detta sätt. Lavalampan Neo Wall är en lågspänningsprodukt (klass III) och måste kopplas in i det medföljande nätaggregatet för att fungera säkert och korrekt.

  • Varför tänds inte min Neo-lampa direkt?

    En kort fördröjning innan lampan tänds är normalt för halogenlampor. Detta anses inte vara ett fel.

  • Hur sätter jag i min halogenlampa?

    Halogenlampor är väldigt ömtåliga, du hittar instruktioner för just din lampa här.

  • Hur lång tid bör det ta för min lavalampa att värma upp?

    De flesta lavalampor bör börja röra sig inom en timme till en och en halv timme efter att de tänts. Först bildas stalagmitformer innan lavan börjar flöda i rörliga formationer. Observera att nya flaskor kan ta längre tid att värma upp (upp till tre timmar), men uppvärmningstiden förväntas minska efter flera användningar.

  • Jag har tappat bort bengummiskydden till min Telstar. Vad kan jag göra?

    Du kan köpa nya gummiskydd till Telstar från vår reservdelsavdelning här.

  • Varför tänds inte min flaska?

    Kontrollera att glödlampan fungerar. Du kan köpa en ny glödlampa här. Du kan också kontrollera säkringen som finns i kontakten.

  • Varför är det ett litet mellanrum mellan basen och flaskan?

    Vissa flaskor har ett litet mellanrum mellan basen och flaskan, det är normalt.

  • Varför står min flaska inte rakt i basen?

    Mathmos flaskor levereras med en kant som går runt flaskans botten, för att säkerställa att den står rakt i basen. Flaskan bör stå stadigt i basen, även om det fortfarande går att röra flaskan från sida till sida, och ett litet mellanrum kan vara synligt. Det har förekommit många variationer i flask- och basstorlek över tid, så det kan hända att en ny flaska inte passar i en mycket äldre bas. Kontakta vårt kundserviceteam för att få råd om din flaska inte sitter säkert i basen.

  • Hur sätter jag i min halogenlampa?

    Asegúrese de que el producto esté desenchufado y frío.Quite el protector térmico del vidrio. A primera vista, la bombilla va a parecer demasiado larga, pero tenga en cuenta que los contactos del casquillo de la bombilla son de clavija. Ponga el extremo de la bombilla en el aplique y empuje con delicadeza. El otro extremo de la bombilla se puede poner en el aplique del otro lado. Finalmente, vuelva a instalar el protector del vidrio

  • Hur lång tid bör det ta för min iO-lampa att värma upp?

    Den stora iO-lampan bör börja flöda inom två till två och en halv timme från att den sätts igång. Först bildas stalagmitformer innan lavan börjar flöda i rörliga formationer. Observera att nya flaskor kan ta längre tid att värma upp (upp till tre timmar), men uppvärmningstiden förväntas minska efter flera användningar.

    Om din stora lavalampa inte värms upp på den här tiden, se då till att rumstemperaturen är minst 20 grader. Lavalampor bör också placeras på platser utan drag eller luftkonditionering.

  • Jag har haft sönder glasskyddet på min iO, går det att köpa som reservdel?

    Ja. Mathmos lavalampor är designade för att hålla. Du kan köpa reservdelar här.

  • Fungerar en Lunar-flaska på min iO?

    Ja. Lavalamporna iO och Lunar använder samma flaska. De går att byta sinsemellan.

  • Finns det någon dimmer till iO-lampan?

    Lampan iO fungerar bäst i en omgivande temperatur på 20-25 grader. Under dessa förhållanden behövs ingen dimmer.

    Om den omgivande temperaturen är högre kan det vara bättre att använda produkten med glödlampan dimrad. Plug-in-dimrar som passar halogenlampor finns på marknaden och kan användas med iO-lampan.

  • Hur sätter jag på min iO-topp på rätt sätt?

    Se till att toppen är placerad åt rätt håll. De två armarna ska vara i linje med springorna i toppen innan du försiktigt trycker nedåt. Tvinga inte ner den, då detta kan skada produkten. Se vår monteringsvideo här.

  • Måste jag sätta dit glasskyddet på min iO-lampa?

    Ja. Det är en nödvändig säkerhetskomponent på produkten.

  • Behöver jag värmeringen till min iO-lampa?

    Ja. Det är en nödvändig del av lavans uppvärmningssystem.

  • Hur mycket väger iO-lampan?

    iO-lampan väger 9,9 kilo.

  • Hur stor är iO-lampan?

    iO-lampan är 78 cm hög och 24 cm i diameter.

  • Varför tänds inte min iO-lampa?

    Kontrollera att glödlampan fungerar. Du kan köpa en ny glödlampa här.

  • Jag har tappat bort skruven som håller ihop min iO-lampa. Kan ni hjälpa mig?

    Du kan använda en vanlig skruv i lämplig storlek (M4 x 8 mm). Du kan också köpa den som reservdel här.

  • Skruvarna på min iO sticker ut en liten bit, är det normalt?

    Ja. De varierar lite i längd, så detta kan vara normalt.

  • Hur sätter jag i min halogenlampa? (Saturn)

    Sätt i glödlampan i produkten genom att trycka in en sida och fästa den på plats mellan lamphållarens kontakter. 

    Säkerställ att glödlampans båda ändar sitter fast ordentligt i lamphållaren.

    Se mer instruktioner om hur du monterar ihop Saturn-lampan på produktsidan, under fliken ”Instruktioner” här.

  • Hur lång tid bör det ta för min Saturn att värma upp?

    Saturn-lampan bör börja flöda inom tre till tre och en halv timme från att den sätts igång. Först bildas stalagmitformer innan lavan börjar flöda i rörliga formationer. Observera att nya flaskor kan ta längre tid att värma upp, men uppvärmningstiden förväntas minska efter flera användningar. Om din lavalampa inte värms upp under den här tiden kan den vara placerad på fel plats eller så är rummet för kallt. Mathmos lavalampor bör placeras på en plats utan drag eller luftkonditionering och i en rumstemperatur på 20-24 grader.

  • Hur mycket väger Saturn-lampan?

    Saturn-lampan väger totalt 24,7 kilo. Basen och aluminiumdelarna väger 5,7 kilo och flaskan väger 19 kilo. Observera: Det krävs två personer för att lyfta flaskan. Stå på var sida om flaskan och lyft den försiktigt på plats.

  • Hur stor är Saturn-lampan?

    Saturn-lampan är 152 cm hög, 54 cm bred och 48 cm djup. Spännvidden på benen är 61 cm i diameter.

  • Ingår en strömbrytare till Saturn?

    Lavalampan Saturn är utrustad med en fotströmbrytare; denna kräver inte någon större kraft att använda.

  • Hur lång är strömsladden till Saturn-lampan?

    Saturn är utrustad med en tre meter lång sladd. Observera: Säkerställ att strömsladden når eluttaget utan att sträckas ut och så att den inte utgör någon snubbelrisk.

  • Vad är hålen i fötterna till för?

    Hålen gör att du kan fästa produkten på en yta vid behov (t.ex. i offentliga utrymmen). Använd fästutrustning som är lämpad för det aktuella golvet.

  • Kommer halogenlamporna som används till Saturn att förbjudas?

    Dessa lampor är för närvarande undantagna enligt Storbritanniens och EU:s nya lagstiftning om ekodesign.

  • Kan lavalampan Saturn användas i offentliga utrymmen?

    Ja. Utför en oberoende riskbedömning, som med vilken annan elektrisk produkt som helst i ett offentligt utrymme.

  • Varför tänds inte min Saturn-lampa?

    Kontrollera att glödlampan fungerar. Du kan också kontrollera säkringen som finns i kontakten. Om du behöver hjälp, kontakta oss här.

  • Vad är bästa sättet att flytta Saturn på?

    Koppla först ur produkten. Var två personer, lyft flaskan försiktigt från basen och ställ den säkert åt sidan. Flytta basen till önskad plats och placera sedan flaskan försiktigt ovanpå den. Släpa aldrig produkten, eftersom detta kan skada basen permanent eller göra att den välter.

  • Jag ser ibland en blå blixt från fotströmbrytaren. Är det säkert?

    Ja, det är helt säkert. När lavalampan slås på återställs en elektrisk ström i kretsen, och detta kan ibland skapa en liten blå blixt.

  • Var finns Mathmos logotyp på min Rokit?

    Mathmos logotyp finns på benet.

  • Jag har haft sönder glasskyddet på min Rokit, går det att köpa som reservdel?

    Ja, Mathmos lavalampor är designade för att hålla, köp dina reservdelar här.

  • Fungerar en Lunar-flaska på min Rokit?

    Rokit, iO och Lunar använder samma flaska och går att byta sinsemellan.

  • Hur rengör jag min Rokit-lampa?

    Flaskan bör rengöras med fönsterputs och en mikrofibertrasa. Använd enbart en mikrofibertrasa för att rengöra aluminiumdelarna. Använd inte rengöringsprodukter med slipmedel, eftersom detta kan skada produkten permanent.

  • Finns det någon dimmer till Rokit-lampan?

    Rokit-lampan fungerar bäst i en omgivande temperatur på mellan 20 och 25 °C och behöver under dessa förhållanden ingen dimmer. När temperaturen är högre kan det vara bättre att använda produkten med glödlampan dimrad. Plug-in-dimrar som passar halogenlampor finns på marknaden och kan användas med produkten.

  • Måste jag sätta dit glasskyddet?

    Ja, det är en nödvändig säkerhetskomponent på produkten.

  • Hur lång tid bör det ta för min Rokit-lavalampa att värma upp?

    Rokit-lavalampan bör börja flöda inom två till två och en halv timme från att den sätts igång. Först bildas stalagmitformer, som sedan utvecklas till lavalampsformer. Observera att nya flaskor tar längre tid att värma upp (upp till tre timmar), men uppvärmningstiden minskar efter flera användningar. Eftersom Rokit-lampan använder en glödlampa med lägre wattal än iO-lampan kan lavan uppföra sig på ett annat sätt än i den modellen. Om din lavalampa inte värms upp på den här tiden kan den vara placerad på fel plats, eller så är rummet för kallt. Lavalampor bör placeras på platser utan drag eller luftkonditionering. Rumstemperaturen bör vara minst 20 °C.

  • Jag har problem med att byta glödlampa.

    Se till att produkten är urkopplad och sval. Glödlampan kan se ut att vara för lång för lamphållaren, men kontakterna är fjäderbelastade. Lokalisera en ände av glödlampan och tryck försiktigt in stiftet, den andra änden av glödlampan kan då passas in med hjälp av stiftet på den sidan. Sätt fast glasskyddet igen.

  • Hur mycket väger Rokit-lampan?

    Rokit-lampan väger 12 kg.

  • Hur stor är Rokit-lampan?

    Rokit-lampan är 655 mm hög och 250 mm i diameter.

  • Jag ser ibland en blå blixt från strömbrytaren. Är det säkert?

    Det är helt säkert. När spänningsföraren kommer i kontakt med den andra delen av strömbrytaren kan det ibland alstras en liten blå blixt.

  • Är inte halogenlamporna som används till Saturn förbjudna?

    Dessa lampor är för närvarande undantagna enligt Storbritanniens och EU:s nya lagstiftning om ekodesign.

  • Kan jag använda alla Astro baby- eller Telstar-flaskor med Evo?

    Nej, använd endast flaskor som köpts inom de senaste två åren. Äldre flaskor kan sitta för nära ljuset.

  • Hur länge ska jag vänta innan jag använder Evo?

    Vänta minst 24 timmar innan du använder Evo. Flaskan måste värmas till rumstemperatur innan den används. En plötslig temperaturförändring kan leda till att flaskan spricker.

  • Hur lång tid tar det innan lavan börjar flöda?

    Det tar 45 minuter till en timme för lavan att börja flöda, beroende på omgivande förhållanden.

  • Vilken slags värmeljus ska jag använda till min Evo?

    Värmeljus skiljer sig åt i låghöjd, värmeutveckling och veklängd. De större värmeljusen som är runt 15 mm höga fungerar bäst. Om du har ett lägre värmeljus kan du göra det högre genom att placera ett mynt under det.

  • Vilka flaskor är kompatibla med Evo?

    Använd endast Telstar- eller Babyflaskor som köpts från Mathmos under de senaste två åren. Neo-flaskor har en plastbeläggning som smälter, och äldre Telstar- och Baby-flaskor kan sitta för nära ljuset.

  • Fungerar lavalampor med stearinljus utomhus?

    Ja, men som med alla öppna lågor ska den placeras där det inte blåser eller drar.

  • Kan jag använda en Neo-flaska på Evo-lampan?

    Nej, dessa flaskor passar inte denna produkt.

  • Är Evo-lampan portabel?

    Den kan placeras var som helst, men håll den borta från lättantändliga föremål och flytta den inte när den är tänd.

  • Kan jag använda andra ljus i denna produkt?

    Nej, den har utformats för att användas med värmeljus.

  • Kan jag använda doftljus i denna produkt?

    Vi rekommenderar inte sådana ljus i denna produkt.

  • Varför ser jag bubblor och små skrapmärken i min glasbas?

    Dessa är handpressade från smält glas, så varje exemplar är unikt. Detta är naturligt och en oundviklig del av tillverkningsprocessen.

Space Projector

Tillbaka ▲
  • Hur stor är bilden som Space Projector projicerar?

    Storleken på den fokuserade bilden varierar beroende på effekt. Lavalampshjul projicerar fokuserade bilder på upp till 4 meter i ett mörkt rum. Alla andra hjul visar en skarp, fokuserad bild på upp till 1,5 meter. Tänk på att en mörkare omgivning krävs för att projicera en större bild.

  • Kan Space Projector visa bilder på taket eller i golvet?

    Space Projector kan projicera bilder i taket genom att roteras, men kan inte vinklas mot golvet.

  • Kan jag använda ett lavalampshjul och ett grafiskt hjul samtidigt?

    Nej, bara ett hjul åt gången. Du kan däremot använda hjul tillsammans med grafiska eller färgade bilder för att få fler möjliga projiceringar.

  • Kan Space Projector monteras på väggen?

    Nej. Space Projector är designad för att ställas på en plan yta.

  • Kan jag köpa en Space Projector utan någon effekt?

    Nej. I köpet av en Space Projector ingår en valfri effekt som standard. Du kan också köpa fler effekter separat här.

  • Kan jag köpa reservdelar till min Space Projector?

    Ja. Vi har ersättningsglödlampor, fokuseringsenheter, O-ringar och diabildshållare här. För frågor om andra delar, kontakta vårt kundserviceteam.

  • Hur gör jag bilden från min Space Projector tydligare?

    Vrid på fokuseringsenheten i plast längst fram på din Space Projector för att justera bild och fokus. Se vår video här om du är osäker.

  • Det finns något konstigt i mitt lavalampshjul, vad är det?

    Kör Space Projector-hjulet i flera dagar, minst tre timmar åt gången, så borde det försvinna. Om det inte hjälper kan du läsa vår Råd om Felaktiga Produkter och kontakta vårt Kundserviceteam för att få hjälp med en produkt med giltig garanti.

  • Min Space Projector låter, vad ska jag göra?

    Se till att din Space Projector står på en plan yta och inte körs på mer än 6 timmar. Om ljudet fortsätter och lampan är köpt från oss för mindre än två år sedan, läs våra Råd om Felaktiga Produkter.

  • Jag tror att det är fel på min Space Projector, vad ska jag göra?

    Läs först igenom våra Vanliga frågor för att se om din fråga har besvarats. I annat fall har alla lampor som köpts direkt från Mathmos webbsidor en tvåårig garanti. Om detta gäller din produkt kan du kontakta vårt kundserviceteam för att få hjälp.Läs gärna våra Råd om felaktiga produkter här.

  • Kan jag använda 35-mm-film i min Space Projector?

    Du kan använda dessa i diabildshållaren, men var medveten om att detta kan få bilden att blekna över tid.

Tillverkas ej längre

Tillbaka ▲
  • Min Jet-lampa fungerar inte, vad kan jag göra?

    Du kan köpa glödlampor till din Jet-lampa här. Utöver detta kan vi tyvärr inte hjälpa dig, eftersom lavalampan Jet slutade tillverkas för många år sedan.

  • Passar en ersättningsflaska min Copper Astro eller Lantern från 1960-talet?

    Ja, i de flesta fall. Du kan köpa ersättningsflaskor till de flesta Mathmos-modeller från reservdelsavdelningen här.

  • Kan jag köpa glödlampor med bajonettfattning till min lavalampa från 1960-talet?

    Ja. Vi har låtit specialtillverka dessa för att säkerställa att Astro-lampor i original från 60-talet fortfarande går att använda, läs mer här.

  • Kan jag köpa en ersättningsflaska till min Jet-lampa?

    Nej, Jet är en modell som inte längre tillverkas. Vi kan enbart erbjuda flaskor till produkter som finns i vårt nuvarande sortiment.

  • Kan jag köpa en ersättningsflaska till min Lunar-lampa?

    Ja, du kan köpa en ersättningsflaska här. Lavalampan iO använder samma flaska.

  • Kan ni laga min lavalampa Smart Astro?

    Nej, lavalampan Smart Astro tillverkas inte längre. Men vi har många fina lavalampor för både vuxna och barn i vårt sortiment. Se det fullständiga sortimentet här.

  • Kan jag köpa en glitterflaska?

    Nej, glitterflaskor tillverkas inte längre. Se om du kan köpa en ersättningsflaska som passar din lampa här.

  • Kan jag köpa ersättningsflaskor/-glödlampor till min 3-i-1-lampa?

    Vi har inte flaskor eller glödlampor på lager för denna produkt som slutat tillverkas, men du kan köpa vanliga Astro-glödlampor och -flaskor som du kan använda som ersättning här.

  • Kan jag köpa en ny dimmer till min Lunar-lampa?

    Nej, vi tillhandahåller inte denna del till Lunar-lampan, som inte längre tillverkas.

  • Kan jag köpa en ny värmesköld i glas till min Fluidium-lampa?

    Nej, vi tillhandahåller inte denna del. Observera att värmeskölden inte längre krävs om lampan används med vår senaste Fluidium-glödlampa. För att se aktuell specifikation eller köpa en ny glödlampa, läs här.